Marketplace, äntligen en Blocket-dödare

Tack Facebook!


Facebook må vara utskällt av många anledningar, ibland rättmätigt men lika ofta för att människor helt enkelt inte kan hantera sociala medier. När det gäller vad Fb faktiskt gjort, har det handlat om rent kosmetiska ändringar, eller justeringar hur flöden mm visas. Visst är det irriterande när inte allt "är som förr", och visst är det lite svårt att vänja sig. Men stormarna blåser över, och efter någon vecka minns vi inte varför vi var förbannade. Det kanske blev rätt bra ändå?


Men när det gäller senaste tillägget har jag inte hört ett knyst, varken positivt eller negativt, vilket förmodligen betyder att de flesta (som upptäckt det) tycker det är bra. Varför ska det vara så svårt att berömma?


Jag är själv med i några köp- och säljgrupper på Facebook, och det kan ibland bli jobbigt när ett inlägg återkommer fem-sex gånger i mitt flöde, speciellt om det är balklänningar, porslinsfigurer eller hemmagjorda armband. Det är inget som jag som 51-årig man är speciellt intresserad av.
"Men scrolla bara förbi då", säger du förmodligen, och det gör jag också. (Med ena handen, den andra knyter jag i fickan).
Därför ställer jag mig upp och applåderar Marketplace som Facebook lanserat i dagarna. Med en enkel knapptryckning, kan jag visa min annons på en speciell annonssida. Sökbar inom geografiskt område, olika kategorier, pris osv. Precis som Blocket.....fast GRATIS!


Jag tror faktiskt jag säger som Fylking: ÄNTLIGEN!!!


Jag har länge sökt efter ett alternativ till Blocket, som har en mer civiliserad prisbild eller rent av gratis. Citiboard, Schpock m fl har gjort ärliga försök, och det är riktigt bra försök, men det går helt enkelt inte att få tillräcklig uppmärksamhet för att tillräckligt många ska byta samtidigt.


Min bestämda uppfattning är dock att Facebook Marketplace är början till slutet för Blocket, eller som många skriver en Blocket-dödare. Vem kommer vilja betala hutlöst för att ge bort en säng, eller sälja några leksaker, och dessutom med en mängd inskränkta regler, om man nu kan göra det gratis med maximal uppmärksamhet. På Fb har jag dessutom alla möjligheter att ändra i min annons, om jag t ex kommer på att jag glömt skriva in något.


Vi får väl se om jag får rätt, men jag gissar att Blocket kommer att ändra sin avgiftsstruktur inom ett halvår, eller om de bibehåller dagens struktur, vara i stort sett borta inom ett år eller två. Jag kan ha fel.... :)


Så grattis alla som har Facebook, sätt igång och annonsera gratis. Sälj, sälj, sälj!


Skapa en bra dag!

Kommentarer

  1. Bra! Jag tror också att detta kommer att göra så att Blocket måste se över sina avgifter

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Uppförandekod inom nätdejting

Besvara betalda undersökningar som extrajobb

Krösamajas pojk