Säljande

Konsten att sälja sig själv

Ett av de absolut svåraste momenten vid många olika tillfällen i livet, är när man måste sälja in sig själv. Det kan handla om allt från självklara saker som när man söker arbete, eller representerar sig själv som konsult eller entreprenör, till lite mindre uppenbara saker som när man söker bostad eller partner.

Hur långt ska man våga gå i sin presentation, utan att det låter pompöst, uppblåst och egocentriskt? Det är en svår avvägning, för tar man till för lite positivt laddade ord, är det ju lätt att mottagaren anser att du saknar positiva sidor.

Grundregeln är ju klart att vara så ärlig som möjligt, för det är ju något du ska kunna leva upp till sedan. Säg inte att du är "driven" vid en jobbansökan om du inte sedan kan leva upp till det, för då lär det bli en kort provanställning.

Som jag har varit inne en del på i tidigare inlägg, så är jag tidvis aktiv på olika dejtingsidor, och jag kan förvånas över hur vissa beskriver sig själv. Vissa verkar ha kopierat sitt CV, för de är bl a "självgående", "motiverade", "drivna" och gillar "många bollar i luften". Inget om vad de har för intresse eller vad de tycker om för något. Vänsterswipe! ("Nej", för er som inte är partnersökande, eller bekanta med Tinderrelaterade begrepp).

Nästa typ av människor gör mig lika förvånad. De har satt namn som "Glad_48", "Happyme72" eller "LyckligaLotta" på sina söksidor, och sedan lagt till tre fyra bilder som med all önskvärd tydlighet visar att de varken är glada, happy eller lyckliga. Förstår man inte att bilden i det fallet bekräftar eller motsäger det skrivna ordet? Vänsterswipe igen!

Jag skulle kunna raljera i timmar över dessa profilnamn, och det kommer jag att göra också i framtida inlägg, för det roar mig. Hoppas det roar er också.

Till sist dagens säljande annons.

Skapa en bra dag, och ha en mysig söndag.





Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Uppförandekod inom nätdejting

Besvara betalda undersökningar som extrajobb

Krösamajas pojk