Besvara betalda undersökningar som extrajobb


Betalda enkäter som extra inkomst - Bluff eller verklighet?



Har du sett reklamen för hur mycket man kan tjäna extra genom att besvara betalda undersökningar? Är det kanske så att du hamnade på denna sida då du sökte efter ett sätt att skapa dig lite extrainkomst? Finns det några "betalda undersökningar" att besvara, och är det något som ger en extra inkomst? Ganska många frågor på en gång, vilket jag ska försöka reda lite i.


Hur mycket kan jag tjäna?

Låt mig börja med det enkla svaret: Visst finns det undersökningar du får betalt för att besvara.
Kruxet är ju bara att det som utlovas som "upp till 50:- per undersökning", ytterst sällan stämmer. Visst det förekommer, men var beredd att sitta och kryssa för, analysera och besvara frågor i minst 1½ timme. För det är ungefär på den nivån av ersättning som de flesta ligger, men i bästa fall kan du uppnå ca 1:- per minut.

Visst, har du en stund att slå ihjäl, och ser det som ett kul tidsfördriv eller en chans att påverka, kan du få in några kronor. Eller snarare poäng, stjärnor, coins eller vad de nu väljer att benämna sin ersättningsmodell. Dessa olika poäng kan sedan omvandlas till ersättningar av olika slag, som t ex biobiljetter, presentkort eller lotter. Men att kalla det extrainkomst eller lönsamt? Knappast! Visst låter det lockande att få 1800 poäng för att svara på en undersökning, men om den då tar ca 6-8 min att genomföra, och inlösen innebär att 40 000 poäng är 100:-, blir "timlönen" ca 39:-.


Dålig kvalitet

Jag har genom åren testat ett antal olika "paneler", men tröttnat ganska snabbt då många verkar mer ute efter att bara ta reda så mycket som möjligt om mig och mina vanor för att sedan kunna rikta reklam. Många av deras undersökningar är dessutom så dåligt utformade, med allt från texter på fel språk, översatta med Google Translate eller i värsta fall helt obegripliga tecken som gör att du fastnar mitt i en undersökning och kommer varken fram eller tillbaka. Det är ju inte så kul efter att kanske offrat femton minuter (eller mer) på att besvara ett antal nonsensfrågor, och sedan inte få betalt.

Syfte och mål?

Vad handlar detta om då? Jo, i vissa fall är det seriösa företag som verkligen är ute efter att göra en marknadsundersökning inför lanseringen av en ny produkt, varumärke eller förpackning. Men väldigt många gånger är det precis som jag tidigare var inne på, bara ett sätt att skaffa en mailadress och sedan kunna skicka riktad reklam. De sidor som annonserar på internet, och lockar med "Få betalt för att svara på undersökningar", får betalt för att locka folk att ansluta sig till undersökningsföretagen. Och precis som mycket annat, ju mer fuffens, desto mer måste man betala dessa sidor för att hamna högt i resultaten.

Jag har nu varit inne på flera av den här typen av affilliatesidor som listar olika sidor med undersökningar, och det är alltid länkar till de mest oseriösa som kommer överst. Seriösa och etablerade sidor som sifo.se och norstat.se hamnar oftast långt ner, förmodligen för att det inte lönar sig att locka kunder till dem.

Vettig ersättning?

Det paradoxala är dock att det är just dessa sidor (sifo.se och norstat.se) som verkligen betalar. Här har jag vid ett flertal tillfällen hämtat ut ersättningar av olika slag. Jag väljer oftast ett Superpresentkort, det kan jag sedan omsätta till vad jag vill. MEN, det handlar inte om några stora inkomster, eftersom det inte kommer så jättemånga undersökningar. Det är ju också så att ibland söker man respondenter ur en viss målgrupp. Då får man bara en poäng för några inledande frågor, sedan avslutas allt. Räkna med max ett tiotal undersökningar i månaden med en genomsnittlig ersättning på 10-15 kronor per styck.

Då gäller det att ligga i för att få ihop till en extrainkomst.

Så utan att få något betalt, kan jag rekommendera Sifo och Norstat, och deras paneler. Cint är ett annat företag som först var bra, sedan blev så kass så jag avslutade. Nu hörde jag att de tydligen tagit sig samman och blivit seriösa igen, men det har jag ännu inte testat.Det får kanske bli ett kommande projekt.

Skapa en bra dag!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Uppförandekod inom nätdejting

Krösamajas pojk