Uppförandekod inom nätdejting

"I krig och kärlek är allt tillåtet."


Här tänkte jag skriva var ordspråket kommer ifrån början, och jag höll på att fastna totalt. Efter ca 10 minuter gav jag upp. Då har jag bland annat fått förslag på att det är ett "gammalt svenskt ordspråk", men jag hittar det även på en hel del andra språk, både nordiska och t ex på engelska: "All is fair in love and war". På en sida tillskrivs det den spanska författaren och nationalskalden Miguel de Cervantes, ni vet han med Don Quijote. Vad som är rätt o redigt, får jag tyvärr lämna därhän, men om någon vet ett säkert svar, ser jag fram emot en kommentar.


Tabu?

Nåväl, nu var det ju inte ordspråkets upphovsman jag egentligen ville skriva om, utan hur folk uppför sig (eller snarare inte uppför sig) på sidor för nätdejting. Nu kanske ni är lyckligt gifta, sambo, förlovade eller lyckligt singel, och därmed aldrig kommit i kontakt med dylika sidor.
Det har jag!
Flera gånger!
Under flera år!

Till en början var det inget jag ville prata om med vänner och bekanta, det var fortfarande ganska tabu när jag inledde att dejta på nätet för ca 15 år sedan. Men så träffade jag en kvinna, och givetvis var den naturliga följdfrågan: "Hur träffades ni?"
Jag slingrade mig till en början, eller slängde ur mig ett mumlande "på nätet", varpå jag snabbt försökte byta samtalsämne. Vi höll ihop i sex år, och när det var dags för mig att ge mig ut igen i nätdjungeln, bestämde jag mig för att vara lite mer öppen med att jag sökte min själsfrände på nätet.

Jag försökte även vara lite mer öppen mot de jag chattade med. Jag lämnade väl kanske inte ut väldigt personliga uppgifter som mitt bankkonto, men jag såg det som ett samtal vid en fest eller annan sammankomst med för mig okända personer.
Vad man arbetar med, hur gamla barnen är, vad man gillar att hitta på när man är ledig, och efter en stund / några brev kanske även åsikter om stort och smått, allt från samhällsfrågor och politik till djurplågeri och rasism. För att det är kul att träffa och lära känna en ny person.

För visst är det så man uppför sig när man träffar en ny person, eller?


Allt tillåtet?

Inom nätdejting är det lite annorlunda, kan jag berätta för er som inte varit där.
Jättemånga profiler som inte har någon bild, vilket för mig är mycket udda när man är på en sida för att träffa andra. Om vi åter jämför med den där festen, så blir det ju som att vissa har en påse på huvudet. Hur hade ni känt inför att sitta och prata med en människa ni inte ser ansiktet på? Personligen hade jag tyckt det var mycket obehagligt, och faktiskt rent av ohyfsat. Okej, vän av ordning (han som sitter på min högra axel) påpekar nu att det ju faktiskt finns maskerader. Jo, men då är ju alla maskerade, och det blir lite annorlunda.

Men det som nog upprör mig mest är ett annat fenomen. Blockering!
Jag förstår att funktionen måste finnas, för efter vad jag har hört finns det gott om obehagliga typer därute. Men , och detta är ett stort "men" , funktionen används även på ett väldigt ohövligt sätt. 

Det är främst i två situationer som detta används. I den första har jag blivit besökt av en kvinna, och klickar då att jag vill se vem hon är. Blockerad! Hon har alltså tyckt att jag var för ful, för tjock, för gammal, fel arbete eller nåt annat som gjort henne så upprörd så hon kände sig tvungen att blockera mig. Okeeej!
I den andra situationen har jag hittat en kvinna i lämplig ålder (min), och på lämpligt avstånd (En timmes körning) och författar ett litet meddelande. Inte ett meddelande med "skoj i loppelådan", "KK", "älskarinna" eller liknande, utan ett meddelande som nyfiket söker en första kontakt. Kanske en fråga om hon har barn, vad hon arbetar eller liknande. Får man svar? Nej, när man går in och ska kolla om hon ens bemödat sig med att läsa (jo, vissa är såååå upptagna att de inte hinner läsa sina meddelande), så har jag blivit blockerad.



Uppför er!


Men snälla! 
Att blockera en som skrivit ett meddelande, som kanske inte motsvarar era preferenser, eller som ni helt enkelt inte vill ha kontakt med? Min åsikt är att det är ungefär som att, på ovan nämnda fest, sätta upp en hand när någon försöker ta kontakt. Eller kanske ännu hellre ett stort plakat med kolsvarta versaler som säger "BLOCKERAD"


Skapa en bra dag!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Besvara betalda undersökningar som extrajobb

Krösamajas pojk