Välkommen till djungeln

Ny inom nätdejting? - Welcome to the jungle!

Nu undrar ni säkert varför jag säger så?
Jo, för att det ÄR en riktig djungel. Snårigt, ogenomträngligt och väldigt stor risk att man inte kommer ut igen när man väl gett sig in där. Nu kanske ni tycker att jag är pessimistisk, och med tanke på alla de "solskenshistorier" som de olika dejtingsidorna förmedlar, så är det säkert bara jag som misslyckats. Eller?


Ingen nybörjare

Min historik går faktiskt ända tillbaka till 2004, och visst har det funnits ett par solskenshistorier även för mig. Visst skulle jag kunna vara en av alla de som skriver om hur jag "hittat lyckan" och nu inte behöver vara medlem längre. Nu var det tyvärr så att lyckan för mig var begränsad, och jag blev tvungen att bli en återkommande sökare, och jag är långt ifrån ensam. Det skrivs det inget om, och även om jag kan förstå hur det motverkar sajternas syften, kunde de kanske uppmuntra folk att verkligen våga ta stegen utanför cyberdejtingen.
Min tanke är att försöka reda lite i vad det är som inte funkar, eller är det bara mig det är fel på?

Jag kommer skriva lite av mina iakttagelser, mina insikter och det hade varit skoj om jag blir kontaktad av fler som varit, är, eller tänker ge sig ut i den där djungeln. Vad är era tankar, idéer och iakttagelser?


En mötesplats

I skrivande stund har jag alltså cirka 15 års erfarenhet av hur det funkar, även om jag varit borta vid ett par tillfälle. Faktum är att jag upplever att beteendet har ändrats betydligt under dessa år. När jag inledde min bana som nätsökande singel, föll valet på Mötesplatsen.se. De kändes seriösa, kostnaden var rätt rimlig, åtminstone i förhållande till vissa andra, samt att namnet kändes väldigt tilltalande. För mig var en mötesplats någonstans man träffade vänner, likasinnade eller andra personer som kunde vara intressanta att lära känna.

Jag ska väl inte säga att jag blev besviken över hur det funkade, men det var helt klart annorlunda än vad jag väntat mig. Helt inriktat på att göra en sållning baserat på en bild, var det bara dejting som gällde. Men, och detta är ett stort "men", skillnaden mot idag var att folk svarade på tilltal. Deras funktion med "Megafonen" där man kunde posta korta kommentarer, gjorde att man ibland slängde iväg ett privat meddelande baserat på vad som skrivits.

I huvuddelen av fallen kom det ett svar tillbaka. Meningen var inte att skapa någon långvarig kontakt, även om det ibland blev så. Oftast fick man en liten kommentar tillbaka, och det blev inte mer med det. Jag har vid ett flertal tillfälle de senaste åren försökt mig på liknande tilltag. Allt från att kommentera utrop genom megafonen, till att kanske kommentera en fyndigt skriven profil, men allt som oftast blir det inget svar, och i påfallande många fall orkar man inte ens öppna meddelandet, de ser ju på bilden vem det kommer ifrån.


Ingen kontakt

Nu börjar vi närma oss den verkliga anledningen till att jag skriver detta. Jag är så besviken på att det är så ytterst sällan man får svar, och detta är inte utmärkande för Mötesplatsen.se. Jag har testat ett flertal olika sidor, vilket jag har tänkt mig att rescensera så småningom, och beteendet är likadant på t ex Happypancake.se, Match.com och apparna från Tinder, Badoo och GoodOnes.

Varför är folk så rädda för att svara? Jag vet att jag inte är någon skönhet, ingen "hunk" eller "Mr Grey", men det är ju inte så att jag skriver och frågar om vi ska gifta oss. Ska det vara så svårt att tacka för beröm, svara på en fråga eller åtminstone skicka en smiley tillbaka?

Det känns som att man idag hellre söker efter "den rätta", än ger verkligheten en chans. Både kvinnor och män i 50-årsåldern anser sig "unga i sinnet", i "sin bästa ålder" etc, och därför söker man oftast de som är maximalt i sin egen ålder, gärna 10-15 år yngre. Hur ska vi få ihop den ekvationen?



Vad är lösningen?

Jamen, hur svårt är det?
Skriv ett svar! Tacka för komplimangen, bemöt frågan eller om personen är väldigt rakt på sak, kan man ju skriva något i stil med "tack ska du ha, jag är inte intresserad".
Jag vet att framförallt kvinnor får mycket förslag som är av sexuellt framfusig karaktär, och det är beklagligt. Jag menar heller inte att dessa meddelande ska besvaras. Blockera avsändaren och gå vidare. Men om det är ett välskrivet meddelande, och som kanske visar ett gediget intresse för något i profiltexten, kan det väl inte vara så svårt att slänga iväg ett svar?

Sköt om er därute, och skapa en bra dag!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Uppförandekod inom nätdejting

Besvara betalda undersökningar som extrajobb

Krösamajas pojk